Pár zajímavostí o letadlech a leteckých haváriích

Čtvrtek, 4. Červen 2009, rubrika Nezařazené

CNN tento týden nemluví o ničem jiném než o havárii francouzského Airbusu. Samozřejmě ty zprávy každý hltá s otevřenou pusou, běhá z toho mráz po zádech. Zvlášť když si člověk přečte příběh 27-leté Češky, která tím letadlem měla letět ale na poslední chvíli si rezervaci změnila na jiný let.

Ze všech těch zpráv mě zaujalo pár věcí. To letadlo začalo létat v dubnu 2005 a od té doby nalétalo 18.870 letových hodin. Přesné datum jsem se nedočetl, ale kdyby poprvé vzlétlo řekněme 15. dubna 2005, tak do 1. června 2009 bylo ve službě 1508 dnů, což je 36.192 hodin. Ta plechovka strávila větší část svého života ve vzduchu než na zemi! Průměrně byla každý den ve vzduchu nějakých 12 hodin a 22 minut. A když si k tomu připočtete pojíždění po letišti, čekání než nastoupí a vystoupí cestující, než se natankuje palivo, než se naloží a vyloží zavazadla… tak nám z toho vychází takových 14 hodin denně v práci. Včetně víkendů, svátků. Dobrý pracant, co říkáte? A to nepočítáme čas ztrávený servisními kontrolami.

Druhá informace která mě zaujala: V Airbusu typu A330-200 ještě nikdy neumřel jediný cestující. Toto letadlo mělo zatím jedinou havárii, a to v roce 1994, když zkušební piloti a inženýři zkoušeli start se simulovanou poruchou jednoho motoru. Tenkrát zemřelo všech 7 lidí na palubě. Důkladná simulace, co říkáte?

Třetí zajímavá informace: toto byla první havárie letadla Air France od roku 2000, kdy se těsně po startu zřítil Concorde. A taky to byla nejtragičtější havárie letadla této firmy v celé její historii.

A poslední zajímavost: v článku na ihned.cz měli tento seznam letadel, ve kterých zemřelo nejvíc lidi:
5 498 … Douglas DC-3
4 049 … Boeing 727
3 726 … Boeing 747
2 994 … Boeing 707
2 797 … Boeing 737-200
2 493 … Tupolev 154
2 332 … Douglas DC-8
2 231 … Iljušin 18
1 965 … Douglas DC-4
1 867 … Douglas DC-9-30

Zajímavé na té statistice je, že v ní není ani jeden Airbus, všimli jste si?

Ale ještě zajímavější jsou ta čísla samotná. Tak třeba ta Dakota (Douglas DC-3) měla kapacitu podle typu od 21 do 32 pasažérů. Když budeme počítat průměrných 26, tak jich muselo spadnout víc než 200 kusů! To vám řeknu, asi by se mi nechtělo tímhle letadlem někam letět.

• • •
Zpět na titulní stránku

Předchozí článek: Nápady na podnikání leží doslova na ulici
Následující článek: Moje druhá pokuta aneb nezapomeňte si vyměnit zelenou kartu

Přečti si také další články:

Napiš, co si o tom myslíš: