Kolik kolimetrů vydrží motor, aneb nafta nebo benzín?

Středa, 10. Prosinec 2008, rubrika Auta a motorismus

Poslední měsíce si nějak nemůžu a nemůžu najít čas na psaní. A teď jsem dokonce zjistil, že v listopadu jsem nenapsal ani jeden jediný článek. Stydím se. Možná je náhoda, možná ne, ale zrovna mě napadlo téma, které si zaslouží hodit na papír.

Včera jsem si povídal s jedním pánem, přišla řeč na auta, a pán se mě snažil přesvědčit, že 160 tisíc km je na dieselový motor už fakt hodně. No. Na toto téma už bylo na internetu popsáno mnoho virtuálního papíru, ale opakování matka moudrosti.

Takže: pokud má auto z tohoto tisíciletí na tachometru 160 tisíc a motor už je v posledním tažení, tak to není důkaz o tom, že dieselový anebo benzínový motor víc nevydrží, ale je to důkaz buď o extrémně macešském zacházení (předchozího) majitele, anebo o tom, a to spíš, že auto má najeto daleko víc než ukazuje tachometr. Je úplně jedno, jestli to jezdí na naftu nebo na benzín, všechny dnešní motory při normálním zacházení vydrží minimální dvakrát tolik než těch zmíněných 160 tisíc, při dobrém zacházení vydrží ještě mnohem víc.

Nevěříte? Podívejme se třeba na www.sauto.cz, kolik mají najeto Octavie (proč zrovna Octavive? no protože je jich hodně, takže je to dobrý reprezentativní vzorek). Takže vyhledejme Octavie z roku 2006. Dva roky stará auta. První čtyři, které mi to našlo, mají na tachometru 131, 120, 59 a 108 tisíc kilometrů. Teď si vyhledejme Octavie z roku 1998. Deset let stará auta. První čtyři tentokrát mají 127, 150, 158 a 160. Není to zvláštní? Jak to že mají skoro stejně, když jsou pětkrát starší?

Bohužel realita bude asi taková, že desetiletá auta mají v průměru najeto zhruba pětkrát víc než dvouletá. Jenže auto které má 500 tisíc km na tachometru by nikdo nekoupil. Mezi řidiči je totiž rozšířeno mnoho mýtu a polopravd… Jednak si spousta řidičů ještě pamatuje doby, kdy bylo potřeba po 80 tisících dělat generálku motoru, doba se sice změnila, ale tato vzpomínka v lidech přežívá. No a druhá skutečnost je, že pokud se někdo sveze z bazaru s deset let starou oktávkou, která má na tachometru 200, tak bohužel nemůže dojít k jinému závěru, než že je to vrak na odpis. Proto každý kupec chce, aby to mělo najeto “tak maximálně 150″. Jenže ve skutečnosti to auto co má na tachometru 200 má najeto 500, a to auto co má na tachometru 120 má najeto 300.

Je to začarovaný kruh. Dokud se budou v bazarech stáčet kilometry, lidi si budou myslet, že auta nic nevydrží, protože s 200 na tachometru vypadají tak jak vypadají. Jenže dokud si toto lidi budou myslet, tak autobazarníkům bohužel nezbývá nic jiného než ty tachometry stáčet, protože jinak by nic neprodali.

Jo a myslíte si, že když koupíte skoro nové auto přitažené z Německa, tak že tam ty kilometry na tachometru budou skutečné, protože to říká celá hospoda? Zase špatně. Trh s ojetinami v Německu už dávno ovládli Turci, kterých je tam mraky, a kteří si dávno všimli, že stačí ubrat pár kilometrů a auto se hned líp prodává…

• • •
Zpět na titulní stránku

Předchozí článek: Marketing 21. prvního století, co jsou kognitivní vědy a jak souvisí psychologie s politikou
Následující článek: Co se to děje v tom Řecku?

Přečti si také další články:

Komentáře (2) ke článku “Kolik kolimetrů vydrží motor, aneb nafta nebo benzín?”

  1. vk napsal:

    Moje auto má na tachometru 340 tisíc a motor jede pořád jako novej. Bohužel motor je to poslední co bez problémů funguje, všude okolo kam se podívám jsem v poslední době musel něco nechat opravit anebo mě to brzo čeká. Brzdy, tlumiče, čepy, ložiska, atd. Začíná se ozývat elektrika, centrální zamykání už nezamyká tak zamykávalo, vyhřívání zrcátek už nevyhřívá, sem tam blbne palubovka, a tak dále.

  2. Jirka napsal:

    Ford Escort, rok výroby 1998 atmosferický diesel 1,8 Jsem ze staré školy, takže auto koupím jenom a jedině nový a dojezdím ho až do konce, teprve až doslouží, koupím si nový. Motor už odjel cca 400.000Km a je stále v perfektním tavu, hůř jsou na tom ostatní díly auta, takže, kdyby šlo koupit nový auto bez motoru, klidně bych si tam nechal tady tento, bez problému zvládne dalších 400.000

Napiš, co si o tom myslíš: